"Žlutí andělé" aneb nikdy nevíš, kdy je budeš vyhlížet, aby Ti přišli na pomoc!

BO-105CBS4

16. srpna 2010 v 23:54 | Janča
Táák... Začínám Sérii inofrmací a historie vrtulníků LZS KHK.
1. Vrtulníkem byl BO-105CBS4
BO-105CBS4 - Historie, Vývoj a Techické parametry

Prototyp zalétala firma Messerschmitt-Bölkow-Blohm v únoru 1967. Stroj je vybaven nosným bezzávěsovým rotorem se čtyřmi kompozitovými listy o průměru 9,84 m a poháněn dvěma turbohřídelovými motory Allison 250C-20B o vzletovém výkonu po 313 kW. U Letecké služby Policie ČR je tento typ provozován od 7. května 1991 (B-5763, zničen 22. dubna 1992). Druhým v pořadí byl vrtulník s imatrikulací B-5292 (zničen 4. srpna 1999), třetí přistál na Ruzyni 26. března 1992 (B-5265, ex D-HMBK) a poslední ze čtveřice nesl označení B-5278.

Policejní vrtulník lehké kategorie pro čtyři až pět cestujících byl vzhledem ke své špičkové manévrovací schopnosti zpočátku využíván především pro plnění speciálních úkolů zásahových jednotek, pro sledování a případný transport zadržených pachatelů trestné činnosti, k zajišťování kontroly dopravního provozu apod.
Vzhledem k dobrým technickým vlastnostem byl později provizorně doplněn zdravotnickou zástavbou techniky policejní letky a provozován pro potřeby zdravotníků (první nasazení v LZS se uskutečnilo 8. srpna 1991). Vrtulník se při záchranných akcích osvědčil natolik, že bylo rozhodnuto o definitivním řešení zdravotnické zástavby a trvalém vyčlenění vrtulníku pro potřeby záchranné služby.
Vzhledem k tomu, že originální zdravotnická zástavba vrtulníku od zahraničního výrobce by prodražila celkové náklady o více než půl miliónu německých marek, byly hledány přijatelnější způsoby úpravy nových strojů pro potřeby letecké záchranné služby.
S ohledem na dosavadní zkušenosti s dodatečnými zdravotnickými zástavbami vozidel rychlé lékařské pomoci tuzemskými firmami bylo rozhodnuto o spolupráci s renomovaným výrobcem zdravotnických zástaveb sanitních vozů Vojenským opravárenským podnikem v Hradci Králové.

Technické parametry
Výrobce:
Eurocopter GmbH
Pohon:
Detroit Diesel Allison (Rollce Royce) 250-C 20 B
max. výkon:
420 PS
Cestovní rychlost:
ca. 210 km/h
Letová výška:
až cca. 3.000 mnm
Dolet:
cca. 500 km
Letová vytrvalost (s jednou přídavnou nádrží)
3 hodiny
Obsah nádrže:
570 Litrů
Zatížitelnost vnějšího centrálního závěsu
900 kg
Hmotnost prázdného stroje
1 140 kg
Maximální vzletová hmotnost:
2.500 kg
Potřebný startovací prostor:
cca. 20 x 20 m
Rozměry:
Délka: 11,84 m, Výška: 3,00 m, Šířka: 2,53 m, O hlavní vrtule:9,80 m
Rozměry nákladového prostoru
2,19 x 1,3 x 1,17 m (d x š x v)
Posádka:
Pilot, zdravotnický záchranář, Lékař

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama